Amsterdam
Den Haag
Arnhem
Deventer
Maastricht
Groningen
Middelburg
Nijmegen
Rotterdam
Utrecht

Arrangement Groningen

Uit de collectie van Het Groninger Museum 'Gather Ye Rosebuds While Ye May' (1908) door J.W. Waterhouse

Tijdens een exclusief arrangement geniet u van de unieke filmvertoning van Rembrandt's J'Accuse, de film waarin een moordcomplot in de Nachtwacht wordt onthuld.

Peter Greenaway laat zien dat achter rijke details van 17de eeuws schilderwerk vaak intrigerende verhalen schuilgaan. Na de filmvertoning in Het Groninger Museum volgt een nagesprek met een kunsthistoricus over deze nieuwe visie op het schilderij, waarna u de tentoonstelling bezoekt om deze manier van kijken in praktijk te brengen.

U geniet tijdens dit arrangement bovendien van een heerlijk diner in het museum. En na afloop krijgt u de DVD van Greenaway's speelfilm Nightwatching, het levensverhaal van Rembrandt, die nog niet verkrijgbaar is in de winkel.

Op 5 december brengt u na de film een bezoek aan 'Armand Bouten. Kunst maakt zichzelf', een indrukwekkende overzichtstentoonstelling. Tijdens het arrangement op 9 januari en 30 januari geniet u van de schitterende expositie 'J.W. Waterhouse (1849-1917). Betoverd door vrouwen'. U heeft uiteraard ook de mogelijkheid om op eigen gelegenheid de tentoonstelling rondom Armand Bouten te bezoeken.

Arrangement

Het Groninger Museum
Met een constante stroom van 200.000 bezoekers per jaar, behoort het Groninger Museum tot een van de belangrijkste musea van Nederland. Het staat bekend om haar bijzondere gebouw dat ontworpen is door de architecten Alessandro Mendini, Philippe Starck, Michele de Lucchi en het Oostenrijkse architectenbureau Coop Himmelb(l)au en dat beschouwd kan worden als een nationaal en internationaal hoogtepunt van post moderne architectuur. Het museum bezit een eeuwenoude historische collectie die onder meer bestaat uit archeologische vondsten, kostuums, en in- en export porselein. Op het gebied van moderne- en hedendaagse kunst kenmerkt het museum zich onder andere door een grote collectie Ploeg schilderijen en verzamelingen post modern Italiaans design, installatiekunst, geënsceneerde fotografie en mode.


Data: vrijdag 5 december 2008, vrijdag 9 januari en vrijdag 30 januari 2009
Tijd: 16.45 - 22.00 uur
Prijs: € 49,- Deze prijs is inclusief diner in het Groninger Museum

Reserveer Arrangement Groningen bij Artifex.nu

Schilderij

'Gather Ye Rosebuds While Ye May' (1908) door J.W. Waterhouse

Schilderij Gather Ye Rosebuds While Ye May

Hieronder vind u de visies van Bert Barelds en Steven Kolsteren op het schilderij.

€49,- Deze prijs is inclusief diner in het museum Reserveer arrangement
Groningen

Bert Barelds en Steven Kolsteren geven hun visie op 'Gather Ye Rosebuds While Ye May'.

Fotograaf Bert Barelds

Bert Barelds Bert Bareldse vertaalt voor het fotoproject 'Schoonheid is van alle tijden' een aantal schilderijen van Waterhouse in foto's

"Het fotoproject is geïnitieerd door GasTerra, dat de Waterhouse-tentoonstelling in het Groninger Museum sponsort en er zo publiciteit voor wil genereren. Eigenlijk maken we remakes van de schilderijen, maar dan als foto's."

In de voorbereiding heb ik geprobeerd alles te lezen wat er over Waterhouse te vinden is. Ik heb me laten leiden door het boek van Peter Trippi. Het is eigenlijk geen schilder waar ik veel affiniteit mee heb. Die heel anekdotische dingen, de verhaaltjes die hij vertelde, dat past wel in die tijd, maar het is niet mijn soort werk.

Wat gek is aan Waterhouse: hij werkte in Londen, maar de landschappen die je op zijn schilderijen ziet, zijn absoluut niet Engels. Daar zie je aan dat hij ze in zijn atelier maakte. Het is soms net alsof de achtergrond niet bij de voorgrond hoort. Het licht dat in zijn atelier op het model viel, is anders dan het licht van de achtergrond.

Ik heb toen besloten om de foto's ook in de studio te maken, zelfs The Lady of Shalott, waarop je een vrouw in een boot ziet. Die gaan we in de studio maken, om hetzelfde gevoel te krijgen. Er zit, zonder de man tekort te willen doen, soms een soort nepperigheid in zijn werk.

De opdrachtgever vroeg om Noordelijke modellen. Waarmee hij vooral bedoelde dat ik niet twintig topmodellen bij een gerenommeerd modellenbureau in Amsterdam moest boeken, maar om me heen moest gaan kijken. We hebben toen advertenties geplaatst en een website gelanceerd waar modellen zich konden aanmelden. Dat leverde veel kandidaten op.

De vrouwen die Waterhouse schilderde, waren een soort ideaalbeeld. Ik denk dat hij ze romantiseerde door ze nog mooier te schilderen, in mooie poses. We hebben gezocht naar jonge vrouwen die een gelijkenis hadden met de vrouwen op de schilderijen. Het gevoel van die schilderijen wilden we op de foto's terugzien. De vrouwen die we zochten, moesten de vergelijking kunnen doorstaan.

Ik vind dit wel een prachtig beeld. Toch weer vooral door die vrouw. Hoe hij die gezichten schildert, die uitdrukking: daar is veel aandacht aan besteed. Het is altijd een soort verlangen, waar je naar kijkt. Er gebeurt iets.

De verhalen of gedichten waar hij zich door laat inspireren, zijn volgens mij een soort excuus om dit te kunnen schilderen. Je kon natuurlijk niet de buurvrouw half naakt in een tuin gaan schilderen.

terug naar boven

Steven Kolsteren

Steven Kolsteren coördinator educatie en publieksinformatie van Het Groninger Museum

"John William Waterhouse is een Engelse schilder uit de tweede helft van de negentiende eeuw, de Victoriaanse tijd. Hij laat zich erg inspireren door de Prerafaëlieten, een groep van kunstenaars die vooral realistisch en figuratief schilderden vooral de natuur en vrouwen, betoverende vrouwen. Ze baseren zich erg op de literatuur. Romantische dichters uit die tijd, maar ook Shakespeare, Homerus of de klassieke mythologie."

Karakteristiek aan Waterhouse is dat hij altijd een bijzonder moment kiest uit het gedicht of het verhaal waar hij zich door laat inspireren. Vaak een spannend moment waardoor je aan het fantaseren slaat. De vrouwen die hij schildert, kijken je soms aan, het lijkt alsof je als toeschouwer in de ban van zo'n vrouw raakt.

In onze overzichtstentoonstelling Fatale Vrouwen zaten een aantal werken van Waterhouse. Toen ontstond het idee om meer aandacht aan hem te besteden. Dat heeft geleid tot een tentoonstelling over zijn werk, 'Betoverd door vrouwen', die in december in het Groninger Museum van start gaat.

De titel van dit schilderij is ontleend aan het gedicht 'To the Virgins, to Make Much of Time' van Robert Herrick. De boodschap van het gedicht is, kort door de bocht vertaald: pluk de dag. Schoonheid verwelkt, schoonheid vergaat, je moet nu je kans grijpen. De rozen die de vrouw in het schilderij in een schaal in haar handen draagt, staan voor schoonheid, maar ook vergankelijkheid. Al gaat het in de eerste plaats om het esthetisch geheel, de mooie vrouw met mooie bloemen in een mooie omgeving. Op de achtergrond speelt het gegeven dat schoonheid ook wel vergankelijk is - maar zo moralistisch is het niet.

Hij schildert een geïdealiseerde wereld. De grauwe werkelijkheid van alledag zag er heel anders uit. Het is een vlucht uit die werkelijkheid.

De Victoriaanse vrouw van die tijd zag er vermoedelijk niet zo uit als de vrouwen op Waterhouse' schilderijen. Het zijn bijzondere typen die hij wil uitbeelden, die in een gedicht of legende of mythologie een heel bepalende rol speelden, vaak ook een heel actieve rol. Terwijl de vrouwen in die tijd juist geacht werden braaf thuis te zitten.

Dat ze je zo direct aankijken, heeft iets uitdagends. Alsof ze je avances maken, waar je op in moet gaan. In het echt werden vrouwen in die tijd geacht dat niet te doen.

terug naar boven